0616670516

MediaMaus 2013 Jaaroverzicht

Op 3 januari 2014

MediaMaus 2013 Jaaroverzicht

Hierbij wens ik iedereen de beste wensen, veel geluk, succes, liefde en een goede gezondheid voor 2014.
Dit is het MediaMaus jaaroverzicht van 2013, in deze blog zal ik je voorzien van een reflectie over het afgelopen half jaar van MediaMaus.

In het half jaar dat ik nu actief ben als zelfstandig ondernemer bij MediaMaus, heb ik veel nieuwe ervaringen opgedaan, mij ontwikkeld als ondernemer en als organisatie. Tevens heb ik veel geleerd van andere ondernemers, de informatie die ik heb ontvangen en van mijn opgebouwde netwerk.

Kortom er zijn in een half jaar veel dingen/onderdelen de revue gepasseerd en in deze blog zal hier dieper op ingaan, waar ook wordt gekeken naar de belangrijkste leermomenten en hoe ik hier in de toekomst mee om zal gaan.

Allereerst wordt er per maand kort teruggeblikt op de belangrijkste werkzaamheden, hoe deze invloed hebben gehad op het ondernemerschap, op mij als ondernemer en webontwikkelaar. Per maand zal ik aangeven wat de belangrijkste les van de maand is voor de toekomst. Vervolgens zal ik nog een aantal leerpunten van een half jaar ondernemerschap toelichten en als laatste kijken we vooruit naar wat 2014 gaat brengen.

MediaMaus 2013 jaaroverzicht

Juli/augustus

In de maanden juli en augustus is het ondernemersplan van MediaMaus opgesteld. Deze heb ik besproken met verschillende mensen in mijn netwerk. Het ondernemersplan is zeer goed ontvangen door mijn netwerk en ik heb bruikbare feedback gekregen waarmee ik aan de slag kon om het plan nog sterker te maken. Het uiteindelijke plan is een goede basis voor de organisatie om aan de hand hiervan te groeien.

Les van de maand: Het hebben van een goed en volledig gedefinieerd ondernemersplan is het halve werk en geeft je een leidraad om te volgen voor de groei van de organisatie. Het is altijd handig om dit op papier te hebben staan, om er af en toe in te kijken of je nog wel op de goede weg bent en of je de doelstellingen hebt behaald.

September

In september ben ik gestart met MediaMaus, heb ik de organisatie ingeschreven bij de KvK, de website en social media kanalen zijn online gegaan. Ik heb veel tijd besteed aan het opzetten van de website en de social media kanalen voor het creëren van naamsbekendheid en het generen van opdrachten. Tevens ben ik gestart met het promotieplan in de vorm van flyeren en het verzenden van e-mails. Alle werkzaamheden hebben nog niet direct opdrachten opgeleverd maar de eerste stappen voor de groei van de organisatie zijn gezet.

Werkzaamheden deze maand

  • Inschrijving op 5 september bij de KvK en de administratie opzetten met mijn accountant;
  • De website is online gezet;
  • De social media kanalen zijn ingericht en opgezet;
  • Gewerkt aan de promotie via flyeren en het sociale netwerk;

Les van de maand: Wanneer je in het marketingplan hebt opgenomen dat je gaat flyeren dan moet je dit gericht doen bij de beoogde doelgroep en niet op verschillende locaties in de omgeving. Flyeren werkt het beste voor lokale bedrijven zoals bakkers, slagers, kroegen etc. Wanneer je online diensten aanbied kun je je hier ook het beste op focussen met je promotie.

Voor een compleet verslag van deze maand kijk dan op: MediaMaus september update

Oktober

Oktober stond in het teken van samenwerking en de groei van het online netwerk, waar ik mensen met verschillende kwaliteiten heb leren kennen. Een sterk netwerk is belangrijk, het laat je groeien als ondernemer en je kunt niet alles zelf doen of alles weten. Feedback is altijd welkom, het maakt je sterker en het inzetten van elkaars kwaliteiten zorgt voor nieuwe inzichten.
Tevens ben ik gaan bloggen voor Marketingmed voor het vergroten van de naamsbekendheid, om het netwerk te laten groeien om te praten over mijn expertise. Dit bevorderd tevens de relevantie van mijn website en de positionering in Google. De SEA campagne van de DTG is ingezet en levert weinig op, misschien is dit iets voor de toekomst wanneer het bedrijf verder is gegroeid.

Werkzaamheden deze maand

  • Veel informatie heb ik ingelezen over o.a. acquisitie, social media en SEO die ik in de toekomst ga toepassen;
  • Er heeft een grote groei van het online netwerk plaatsgevonden en ik heb nieuwe contacten gelegd met andere ondernemers;
  • Ik ben gestart met het bloggen voor Marketingmed, hierdoor heb ik nieuwe netwerkcontacten opgedaan en naamsbekendheid gecreerd. Dit bied mij de mogelijkheid om te praten over mijn expertise;
  • De telefonische acquisitie ben ik gaan voorbereiden;
  • De SEA campagne van DTG is gestart en dit heeft uiteindelijk weinig opgeleverd;
  • Social media kanalen zijn aangemaakt om de naam te claimen alleen moet ik nog kijken welke ik ga gebruiken en waar de doelgroep zich bevindt;
  • Informatieve gesprekken gehad met verschillende mensen in het netwerk die mij nieuwe inzichten hebben geboden en waar we hebben gekeken wat we voor elkaar betekenen;

Les van de maand: Goed nagaan bij jezelf als ondernemer wie je bent als ondernemer, wat je wilt bereiken en wat je wilt gaan doen, waarom je dit wilt doen/bereiken, voor wie je het doet en hoe je andere overtuigt van je idee/business/producten.

Voor een compleet verslag van deze maand kijk dan op: MediaMaus oktober update

November

In de maand november ben ik onder andere bij de KvK startersdag geweest, dit is een echte aanrader voor iedere ondernemer. Je wordt voorzien van waardevolle informatie en inspiratie, er is de mogelijkheid om laagdrempelig te netwerken en om nieuwe contacten te leggen met andere bedrijven. Ik heb dit als zeer prettig ervaren en een aantal nieuwe mensen leren kennen. Naast de startersdag stond deze maand in het teken van het optimaliseren van de SEO. Er zijn nieuwe teksten en pagina’s geschreven met relevante zoekwoorden. Dit heeft gezorgd voor een betere ranking in Google, een verbeterde online zichtbaarheid en enkele mensen die contact opnamen met interesse in de diensten.

Werkzaamheden deze maand

  • Ik ben naar de KvK startersdag geweest en heb aan de hand hiervan enkele blogs geschreven;
  • Webinars heb ik gevolgd van verschillende contacten in mijn online netwerk;
  • De SEO van de website is aangepast, teksten zijn herschreven en SEO elementen zijn toegevoegd;
  • Ik heb een verkoopdocument gemaakt voor gesprekken met klanten;
  • Er is een testomgeving gemaakt in WordPress;

Les van de maand: Sales is een apart vak, ik heb mij verdiept in de literatuur en mij goed voorbereid, alleen het effectief verkopen van producten leer je alleen door het te doen. In mijn geval verstuur ik eerst een mail met wat ik voor de organisaties kan betekenen, vervolgens volg ik de mail op doormiddel van koude acquisitie via de telefoon. Het zal vaak voorkomen dat mensen geen interesse hebben, laat je hierdoor niet uit het veld slaan en ga gewoon door met bellen. Leer van waar het fout ging en verbeter dit. Meer ervaring zorgt ook voor meer zelfvertrouwen, een sterk belschema en de aanhouder wint.

Voor een compleet verslag van deze maand kijk dan op: MediaMaus november update

December

Dit was een zeer drukke maand met o.a. de feestdagen, de voorbereiding op de opdrachten na de “vakantie”, het optimaliseren van de social media pagina’s voor een betere vindbaarheid en een verhoging van de naamsbekendheid. Bij de social media pagina’s heb ik duidelijk aangegeven wat ik voor de mensen kan betekenen. Tevens heb ik de website sneller gemaakt via verschillende plug-ins, dit ook met het oog op de online vindbaarheid en de Google ranking. Al met al heb ik in deze maand veel werkzaamheden kunnen afronden die zijn blijven liggen en die invloed hebben op de online zichtbaarheid.

Werkzaamheden deze maand

  • Ik heb in proberen te spelen op de feestdagen met social media en ik heb kerstkaarten sturen naar de netwerkcontacten;
  • De voorbereiding op de SEO opdracht na de vakantie is afgerond;
  • De teksten van de social media pagina’s zijn aangepast en geoptimaliseerd;
  • Nieuwe plugins zijn aan de website toegevoegd voor meer snelheid, een mobiele website en een betere indexering door Google;
  • Ik heb de december update en dit jaaroverzicht geschreven waarbij ik heb gereflecteerd op het afgelopen half jaar;

Les van de maand: Duidelijk voor jezelf stellen wat je per dag gaat doen en hoeveel tijd je hieraan denkt te spenderen. Ga niet lopen piekeren over wat er gaat komen, laat het op je afkomen, pak je rust en realiseer de werkzaamheden 1 voor 1. Stel prioriteiten en heb je tijd over dan kan je aan onderdelen werken die een lagere prioriteit hebben.

Voor een compleet verslag van deze maand kijk dan op: MediaMaus december update

Half jaar ondernemerschap

In een half jaar ondernemerschap ben ik veel dingen tegengekomen waar ik van heb geleerd, waar ik misschien van te voren nog niet eens aan had gedacht, dit heeft mij anders leren kijken naar bepaalde onderdelen en nieuwe inzichten geboden. Onderstaand zal ik enkele opvallende realisaties definiëren waar ik in de toekomst rekening mee zal houden.

  • Een sterk netwerk is essentieel, samenwerking zorgt voor synergie en versterking van de diensten. Ik ben blij met het huidige netwerk en de ondersteuning die ik hiervan ontvang. Ik kan ze alles voorleggen, vragen stellen en helpen met onderdelen waar hun vastlopen die gerelateerd zijn aan mijn kwaliteiten. etc. In mijn netwerk heb ik nu mensen met verschillende kwaliteiten zoals: online marketeers, social media specialisten, grafisch ontwerpers, SEO/SEA specialisten, tekstschrijvers, bedrijfsadviseurs etc.;
  • Planningen lopen niet altijd als gepland;
  • Er komt veel meer kijken bij het ondernemen dan aanvankelijk gedacht, het is niet alleen maar websites maken en de dingen doen die ik leuk vind;
  • Bij het opzetten van de organisatie wordt je van alle kanten benadert door bedrijven mensen die diensten willen verlenen voor een hoop centen;
  • Ik zou graag bij ondernemersverenigingen of branche organisaties willen alleen heb ik nog niet de financiële middelen om mij hierbij aan te sluiten;
  • Ik heb nieuwe inzichten gekregen in het vergroten van de naamsbekendheid tegen minimale kosten. Des temeer rede dat ik blij ben met mijn positie als blogger voor Marketingmed.
  • Het is belangrijk om doelen te stellen, een goede focus te houden, afgeronde werkzaamheden af te strepen en om niet te piekeren over wat er nog moet gaan gebeuren;
  • Ik ben contant bezig met het verbeteren van de diensten/producten, de organisatie, het netwerk etc. Wel moet ik ervoor waken om niet teveel tegelijk te willen doen, om mijn rust te pakken en om een gezond leef ritme aan te houden;
  • Een website is nooit af, er zijn altijd onderdelen die je wilt optimaliseren, nieuwe dingen die je wilt toevoegen etc. Op een gegeven moment moet je voor jezelf zeggen, nu is het goed en dan verder gaan;
  • Je bent ook nooit klaar met werken, er zijn altijd werkzaamheden die blijven liggen of die je nog wilt doen. Ook zijn er altijd nieuwe dingen die je wilt lezen/leren. Het hebben van een goede planning en overzicht over wat je wel en niet doet helpt hierbij;
  • Sommige zaken hebben meer prioriteit dan andere waardoor dingen naar voren worden geschoven, dit probeer ik in het nieuwe jaar zo min mogelijk te doen, zodat alle beoogde werkzaamheden worden afgerond.
  • Ik nog weinig bedrijven gebeld in de vorm van koude acquisitie, dit heb ik telkens voor mij uitgeschoven door andere werkzaamheden. Dit wil ik in 2014 beter oppakken nadat ik de komende opdrachten heb afgerond. De gemailde bedrijven ga ik nabellen of men interesse heeft;
  • Veel webinars heb ik gevolgd van onder andere @Slimmerondernemen, Ria kaashoek en Erno Hannink. Dit is zeer positief bevallen en ik heb hier veel nuttige informatie ontvangen, hier ga ik zeker in het nieuwe jaar mee door;

Wat gaat het nieuwe jaar brengen?

Aan het begin van dit nieuwe jaar wordt er gekeken naar welke doelstellingen zijn behaald, stuur ik de doelstellingen bij en doe ik aanpassingen waar het nodig is. Tevens worden er nieuwe doelstellingen geformuleerd voor 2014.

Er zijn nog veel werkzaamheden die moeten worden verricht om MediaMaus te laten groeien als organisatie, om meer opdrachten binnen te halen, samenwerkingsverbanden te versterken, om mijzelf te ontwikkelen als ondernemer en webontwikkelaar.

Onderstaand zal ik aangeven welke voornemens ik heb voor het nieuwe jaar rondom het laten groeien van MediaMaus als onderneming, de ontwikkeling van mij als ondernemer en als webontwikkelaar.

  • Social media ga ik effectiever inzetten in de organisatie met strategie en content marketing strategie. Momenteel neemt het te veel tijd van mij in beslag en dit kan effectiever worden ingezet;
  • Ik ga meer netwerk bijeenkomsten bezoeken, mijn gezicht laten zien en nieuwe contacten maken;
  • Cursussen, seminars en webinars ga ik volgen om de kennis te verrijken;
  • Warme acquisitie ga ik bevorderen via een vernieuwd promotieplan en door uitstekende diensten te leveren;
  • Ik ga een nieuwsbrief functie en een geoptimaliseerde mobiele website maken, tevens ga ik mij verdiepen in e-mail marketing;
  • Ik ga templates maken om klanten te laten zien wat mogelijk is en ik ga mij hierbij verder verdiepen in de verschillende codetalen zoals HTML5, CSS3, PhP en Java;
  • Certificaten wil ik gaan behalen van o.a. de verschillende Google diensten;
  • De intentie is er om mij verder te specialiseren in SEO, Google Analytics en Google Webmaster Tools;
  • Ik wil meer naamsbekendheid creëren en opdrachten genereren via een vernieuwd promotieplan;

Bedankt voor het lezen van het MediaMaus jaaroverzicht. Ik hoop dat dit nieuwe jaar veel goeds met zich mee zal brengen, dat MediaMaus zal groeien als organisatie en dat ik mij verder kan ontwikkelen als ondernemer.
Ik zie graag je mening, opmerking, vraag of reactie op deze blog tegemoet. Wellicht kan ik je helpen bij het verbeteren van je online communicatie?

MediaMaus is een energieke, gemotiveerde en gespecialiseerde eenmanszaak in de digitale communicatie. Deze specialisatie omvat:

❝ Het maken van unieke en professionele websites met het toepassen van usability (gebruiksvriendelijkheid), SEO zoekmachine optimalisatie, social media marketing en de laatste online communicatie/realisatie technieken. ❞

Zoekt je naar verbetering of vernieuwing van je online communicatie? MediaMaus biedt je betaalbare up-to-date webdesigns en websites voor ieder budget van een hoge kwaliteit, met een hoge betrokkenheid, 24/7 service, doortastende aanpak, gerealiseerd aan de hand van de wensen van jou en jouw doelgroep.
Wilt je meer informatie? Neem dan nu geheel vrijblijvend contact op!

Veel ondernemend succes voor 2014 en ik hoop je snel te mogen contacteren over een samenwerkingsverband of een mooie uitdagende opdracht!

Met vriendelijke groet,
Maurice De Busschere
Eigenaar MediaMaus

Gerelateerde Berichten

  • Door Maurice De Busschere  0 Reacties   
  • acquisitie, google, kvk startersdag, marketingmed, netwerken, nieuws, online marketing, seo, seo zoekmachine optimalisatie, social media, webdesign maken, website maken

    0 Comments

    Leave a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *