0616670516

Workshop; Netwerken doe je zo!

Op 6 november 2013

Workshop; Netwerken doe je zo!

Door Duco Scholtanus van Scholtanus bedrijfsadvies

In dit artikel wordt de informatie weergeven van de tweede workshop van de dag, die werd gegeven door Duco Scholtanus van Scholtanus bedrijfsadvies en had de volgende titel: ❝Netwerken doe je zo!❞. Het doel van dit artikel is om je informatie te verschaffen van de gegeven workshop, zodat je ook kunt profiteren van deze waardevolle informatie.
Workshop Netwerken doe je zo!

Allereerst kregen wij informatie over de onderwerpen die werden behandeld tijdens de workshop en kregen we wat achtergrond informatie over Duco Scholtanus. De onderwerpen die werden behandeld waren;

  • De zin en onzin van netwerken;
  • De eerste indruk;
  • Doelen stellen;
  • Je netwerk slim organiseren;
  • Hoe haal je blijvend effect uit netwerken;

1. Stel netwerkdoelen, wat wil je dus bereiken met het netwerken?

  • Gebruik je netwerken om klanten te werven?
  • Gebruik je netwerken om naamsbekendheid te creëren?
  • Gebruik je netwerken om kennis te doelen?
  • Gebruik je netwerken om te sparren met vakgenoten?
  • Gebruik je netwerken om contacten te onderhouden?
  • Gebruik je netwerken om goede doelen te ondersteunen?

Belangrijk is om te weten dat netwerken begint met geven en daarna komt pas het nemen. Je wilt de gunfactor creëren bij de beoogde doelgroep. Netwerken is spannend, je weet nooit wat je tegenkomt en je weet niet hoe je ontvangen wordt. Je moet jezelf presenteren en kwetsbaar opstellen, dit kun je alleen leren door ervaring op te doen.

2. Bereid je voor op een netwerkbijeenkomst.

  • Maak en plan en bepaal welk platform je gaan gebruiken/bezoeken;
  • Weet wat je kunt verwachten;
  • Neem voldoende visitekaartjes mee;
  • Zoek nieuwe mensen op en blijf niet bij bekenden staan, zo maak je nog geen nieuwe contacten;
  • Neem en houdt het initiatief, stap op mensen af en spreek ze aan;

3. Hoe maak je nu soepel contact?

  • Maak geen excuus dat je aanwezig bent, dus wanneer je op mensen afstapt zeg dan niet: sorry, stoor ik? Maar vraag: vindt je het goed als ik er even bij kom staan?
  • Denk goed aan je voorgenomen doel, wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken;
  • Kijk goed rond en schuif niet bij mensen aan die intiem in gesprek zijn bijvoorbeeld;
  • Het beste kun je in gesprek komen bij de koffietafel of het buffet, spreek mensen aan en begin over bijvoorbeeld de koffie of het eten;
  • Stap gewoon op mensen af die je wilt spreken;
  • Stel een positieve vraag om mee te beginnen;
  • Stel je actief op, luister goed naar je gesprekspartner en stel vragen;

4. Stel je krachtig voor

  • Maak gebruik van de elevator pitch waar je, je in 15 seconden aan een andere voorstelt;
  • Hier moet je ook rekening mee houden in je tekstuele uitingen. De eerste alinea wordt vaak gelezen binnen 15 seconden, zorg dan ook dat hier relevante informatie in staat;

5. Hoe maakt je een goede indruk?

  • Neem een voorbeeld aan Umberto Tan, die presenteert zich altijd goed en is zichzelf;
  • Wees vooral jezelf en doe je niet anders voor dan je bent, daar prikken mensen zo doorheen;
  • Stem je outfit af op de verwachtingen van de netwerkbijeenkomst;
  • Kies je eigen stijl;
  • Liever schoon dan alleen maar chique, een schone outfit komt beter voor de dag dan bijvoorbeeld een pantalon met witte vegen;
  • Check vooraf de dresscode;
  • Let op je handdruk, ga niet te dichtbij staan, draai niet de hand van de ander naar beneden, geef geen slap handje of een hand waarbij je het bloed uit de ander zijn vingers drukt. Kijk iemand aan, geef een normale hand en een glimlach.

6. Onthoudt namen van mensen/contactpersonen

  • Herhaal desnoods de naam, bijvoorbeeld: piet jansen van jansen B.V. – hallo piet jansen mijn naam is…..
  • Versta de naam goed, wanneer je de naam niet verstaat vraag dan niet; wat was je naam ook alweer?
    vraag daarvoor in de plaats; Ik heb je naam niet goed verstaan, zou je hem willen herhalen?
  • Vraag als eerste naar de ander zijn naam en geef een knikje dat je hem hebt verstaan;
  • Luister vooral goed, spiek op het visitekaartje wanneer je de naam niet goed hebt gehoord en voel de persoon goed aan;

7. Het kaartjes ritueel

  • Visitekaartjes geef je in de hand van de persoon waar je mee praat. Je gooit deze niet zomaar op tafel want je hebt er tijd en aandacht aan besteed;
  • Het visitekaartje is ook een goede manier om in gesprek te komen, bekijk het kaartje dat je ontvangt en stel vragen over bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, het materiaal van het kaartje en de opmaak;
  • Geef mensen een tweede visitekaartje die ze kunnen geven aan een van hun contacten;

8. Optimaal rendement uit je netwerk halen

  • Stuur gericht mailingen naar je contactpersonen en klanten met relevante informatie over je organisatie, geef ze een update of een aanbieding. Hou ook rekening met verjaardag en feestdagen, hier kun je dan een kaartje sturen;
  • Sla de informatie op die je krijgt via de visitekaartjes en hou een systeem bij voor een overzicht van de contacten;
  • Stuur bijvoorbeeld na een half jaar een mail met wat historische informatie tussen jou en de klant. Geef ze een aanbieding en nodig ze uit voor een kop koffie om even bij te praten. Misschien kunnen jullie weer wat voor elkaar betekenen;
  • Houd de gesprekken met de klanten kort, hou het initiatief en maak een afspraak om verder te praten. Maak hier ook weer gebruik van de elevator pitch;

9. Hoe kom je weer van iemand af wanneer je geen interesse hebt?

  • Neem gewoon netjes afscheid van de persoon waar je mee aan het praten bent;
  • Vraag eventueel of ze nog contacten hebben die interesse zouden hebben in de diensten of biedt zelf contacten aan voor de desbetreffende contactpersoon;

10. Gebruik je netwerk slim

  • Tot slot, gebruik de netwerk omgevingen waar je klanten zitten, weet waar je over praat en ga ontdekken.

Persoonlijke mening

Deze workshop heeft mij veel nieuwe tips en handigheden geboden op het gebied van netwerken. Deze tips ga ik ook zeker toepassen op een volgende netwerkmogelijkheid. Van te voren had ik al een beeld over het netwerken en hoe ik dit het beste kan aanpakken. Met behulp van deze workshop ben ik toch anders gaan kijken naar bepaalde zaken zoals het gebruik van visitekaartjes, het aanspreken van mensen en contacten leggen.

Tevens ben ik tijdens het oefenen van de elevator pitch in contact gekomen met Nick Smeek van Composer for media en misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen in de toekomst.

Heb je iets gehad aan de informatie in dit artikel? Heb je vragen of opmerkingen? Dan zie ik graag een reactie van je tegemoet. Onderaan dit bericht is er de mogelijkheid voor je om jouw reactie te plaatsen of stuur een mail naar info@mediamaus.nl.

Gerelateerde Berichten

  • Door Maurice De Busschere  2 Reacties   
  • contact, netwerken, wordpress, workshop

    2 Comments

    Posted by Duco Scholtanus on
    • dec 29 2013
    Beantwoorden  
    Mooi om te zien hoe de informatie die ik tijdens de KvK Startersdag 2013 in Arnhem is vertaald naar bruikbare tips. Mediamaus is overigens een mooi platform met nuttige informatie. Hartelijke groet, Duco Scholtanus Scholtanus Bedrijfsadvies Mercurion 3, 6903 PX Zevenaar Telefoon 0316-540291 E-mail welkom@scholtanus.nl Website www.scholtanus.nl Twitter @ducoscholtanus
      Posted by Maurice De Busschere on
      • dec 29 2013
      Beantwoorden  
      Beste Duco, Bedankt voor uw reactie, de waardevolle informatie van de KvK Startersdag en het compliment. MediaMaus is een groeiende organisatie en ik ben (al zeg ik het zelf) een goede weg ingeslagen om deze groei te bevorderen. Wellicht dat ik in de toekomst gebruik ga maken van uw diensten om verder te groeien als organisatie en als ondernemer. Mocht ik bedrijfsadvies willen hebben dan weet ik u te bereiken. Alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en veel succes, geluk, liefde en wijsheid voor 2014! Met vriendelijke groet, Maurice De Busschere

    Leave a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *