
Workshop; Hoe zet ik social media in om mijn business te versterken?
Door Jos Borsboom van Syntens
In dit artikel wordt de informatie weergeven van de eerste workshop van de dag, die werd gegeven door Jos Borsboom van Syntens en had de volgende titel: ❝Hoe zet ik social media in om mijn business te versterken❞.
Het doel van dit artikel is om u informatie te verschaffen van de gegeven workshop, zodat jij ook kunt profiteren van deze waardevolle informatie.
Jos Borsboom begon met te vertellen over een aantal eigenschappen van social media
- Social media is niet nieuw;
- Eerst moet je de strategie bepalen voordat je de ingrediënten en de inhoud bepaald;
- Social media is een wisselwerking van geven en nemen tussen de organisatie en de doelgroep;
- Vertel een eerlijk verhaal en doe je niet anders voor dan dat je bent;
- Social media wordt zowel passief als actief gebruikt in de online communicatie;
Jos Borsboom begon vervolgens over veel gestelde vragen door ondernemers over de inzet van social media en hoe men hier gebruik van moet maken;
- Hoe maak ik een goede propositie?
- Hoe maak ik offertes? Jos Borsboom raad het af om dit te doen, maak direct concrete afspraken met klanten.
- Hoe kom ik aan klanten?
De belangrijkste tips die naar voren kwamen om online op te vallen waren;
- Luister naar klanten, wat willen ze en speel hier op in;
- Doe net zoals een autoverkoper, begin met een goedkope standaard prijs en leuk deze op met pakketten en extra opties;
- Pas social media toe wanneer je de techniek en technologie begrijpt, je kunt anders meer schade doen over een periode dan je weer kunt herstellen. De eerste indruk maak je maar één keer;
- Doe een aanbod waar de klant iets aan heeft;
- Gebruik het ❝Not In My Backyard❞ principe. Wanneer je niet thuis bent in social media, besteed het dan uit of maak er geen gebruik van;
Om op te vallen binnen social media en om te groeien als ondernemer in de online communicatie gaf Jos Borsboom de volgende tips;
- Probeer samen te werken met andere ondernemers, samenwerken maakt je sterker. Neem desnoods een coach die je verder kan helpen;
- Zoek andere ondernemers waar je overeenkomsten mee hebt of die je kunnen aanvullen op bepaalde vlakken van de online communicatie;
- Wees complementair en laat zien wat je onderscheidende factor is. Waar ben je goed in als mens en als ondernemer. Van de 150.000 ondernemers die jaarlijks beginnen blijven er 5.000 goed groeiende organisaties over;
- Ga netwerken en laat je vingerafdruk achter bij deze bijeenkomsten, vertel dus je verhaal en laat een onvergetelijke indruk achter;
- Social media zorgt voor een aardverschuiving wanneer deze goed is ingezet, wees helder en onderscheidend. Social media is transparant dus pas op met wat je post;
- Kortom Social media is verbindingen leggen en aandacht verdienen.
Na deze goede tips om social media in te zetten en wat het kan betekenen voor uw organisatie, is Jos Borsboom verder gegaan met het beschrijven van de veel gebruikte en mogelijk in te zetten social media kanalen;
- LinkedIn: Is een zakelijk social media netwerk en kun je gebruik maken van zowel een persoonlijk profiel als een bedrijfspagina. Tevens is er de optie om een persoonlijk profiel op te stellen op basis van je functie. Bijvoorbeeld een directeurspagina.
- Youtube: Is een handig kanaal om filmpjes te plaatsen van je producten en diensten. Door de koppeling met Google worden uw producten ook beter gevonden.
- Twitter: Bij Twitter kun je ook twee of meer profielen aanmaken bijvoorbeeld een persoonlijk profiel en een bedrijfsprofiel. Twitter wordt voornamelijk zakelijk ingezet en om effectief gebruik te maken van Twitter kun je via Twitter search zoeken op relevante onderwerpen. U kunt dan onder anderen mensen helpen, discussiëren en jezelf laten zien aan de beoogde doelgroep.
- Facebook: Wordt voornamelijk privé gebruikt, je kunt een bedrijfspagina aanmaken om je online zichtbaarheid te vergroten alleen is deze op het moment minder effectief dan bijvoorbeeld een Google+ bedrijfsprofiel.
- Google+: Bij Google+ kun je wederom een privé en zakelijke pagina maken, door de koppeling met de zoekmachines van Google kun je ook beter gevonden worden. Dit is een goed kanaal om in te zetten en er zit een positieve groei in.
- Pinterest: Wordt over het algemeen door vrouwen gebruikt in de online communicatie, hier kun je relevante afbeeldingen voor je organisatie pinnen. Zo kun je gevonden worden op bepaalde onderwerpen en een verhaal vertellen aan je doelgroep. Een elektronisch inspiratiebord.
- Foursquare: Wordt gebruikt om je locatie te delen met andere mensen en om zo met mensen in contact te komen die ook op die plek waren of zijn.
- Slideshare: Wordt gebruikt om online presentaties te delen met andere. Dit vergroot ook je online zichtbaarheid.
- Weblog: De beste manier om over je expertise te praten en om informatie te delen met je netwerk is het schrijven van weblogs. Let wel op dat wanneer je blogs op je website omschrijft als nieuws dat je dit wel up to date houdt.
Tot slot heeft Jos Borsboom ons nog voorzien van handige tools om de online reputatie te meten, om de online communicatie te verbeteren en om de inhoud van social media te optimaliseren.
- Klout (Klout is verdwenen, lees hier waarom), Connect.me, Tweetdeck & Social mention: Worden gebruikt om resultaten van social media kanalen bekijken en bieden een platform om alle ingezette social media kanalen te beheren. Deze tools halen informatie uit de ingezette social media kanalen en laten zien hoe je wordt gezien door de personen binnen de verschillende netwerken. Met andere woorden ze laten zien hoe het is gesteld met uw online reputatie.
- Flickr: Is een pagina om foto’s te delen waar je ook online op gevonden kunt worden wanneer mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken om afbeeldingen te vinden.
- Twitpic: Is om foto’s aan te passen zodat je ze gemakkelijk kunt delen via Twitter.
Deel je informatie en social media uitingen met kritische mensen, durf te vragen en optimaliseer zowel je online content als je online reputatie.
Persoonlijke mening
Persoonlijke vond ik het een informatieve en heldere workshop waar voor mij niet veel nieuwe dingen naar voren zijn gekomen. Een aantal punten zal ik gebruiken om in de social media strategie op te nemen en ik ben ervan overtuigt dat Google+ het snelst groeiende social media netwerk is.
Deze workshop heeft mij vooral veel goede informatie verschaft om een goede social media mix te bepalen en om de tools te gebruiken voor het meten/beheren van de resultaten uit de ingezette social media netwerken.
Heb je iets gehad aan de informatie in dit artikel? Heb je vragen of opmerkingen? Dan zie ik graag een reactie van je tegemoet. Onderaan dit bericht is er de mogelijkheid voor je om jouw reactie te plaatsen of stuur een mail naar info@mediamaus.nl.
0 Comments